4.7.–2.8.2013, Disappearances – Katharina Barbosa, Yamile Calderon, Olga Robayo & Hans Petter Blad, Ulla Schildt

se nedan för svenska

VALOKUVAGALLERIA HIPPOLYTE
Yrjönkatu 8–10 (sisäpiha), 00120 Helsinki, +358 9 612 33 44, www.hippolyte.fi
Avoinna: ma-pe 12-17, la-su kiinni

4.7.–2.8.2013
Disappearances
Katharina Barbosa
Yamile Calderon
Olga Robayo & Hans Petter Blad
Ulla Schildt

 

Disappearances yhdistää viiden Norjassa toimivan taiteilijan teoksia. Se käsittelee katoamisen teemoja eri näkökulmista, kukin taiteilija ja teos omasta yksilöllisestä lähtökohdastaan. Eri esitystapojen kautta käsitteellisistä tekstiteoksista videoon, esineisiin ja valokuviin, katsoja joutuu monitulkintaisuuden ja mahdollisten ristiriitojen alueelle.

Katharina Barbosan (s. 1962, Bogotá, Kolumbia) Black Album näyttää meille sivuja taiteilijan äidille kuuluneesta valokuva-albumista, joka oli alunperin omistettu hänen aviomiehensä matkakuville Euroopasta 1950-luvulta. Albumin kuvat on kuitenkin sittemmin revitty pois ja tummilla sivulla on jäljellä vain kaunis valkoisen kynän jälki sekä vaaleat, kiiltävät jäljet teipistä joka sitoi tekstin ja kuvat yhteen.

Barbosan teos In the Name of Love perustuu taiteilijan sisaren seuraamaan telenovelaan. Sisar oli katsonut saippuasarjaa sen alusta lähtien, mutta oli viimeisen jakson esittämisaikana illalliskutsuilla ja pyysi hotellisiivoojaa kertomaan seuraavana päivänä mitä jaksossa tapahtui. Tämä oli koko perheensä avustuksella laatinut Barbosalle tarkan, kymmensivuisen kuvauksen sen tapahtumista. Kyseisen käsikirjoituksen perusteella Barbosa on toteuttanut vidoeteoksen, jonka kaikki näyttelijät ovat Kolumbiassa asuvia pakolaisnaisia.

Ulla Schildtin (s. 1971, Oulu) teoksen 19. May 2011 lähtökohtana oli Nanna-nimisen naisen kuolema 93 vuoden iässä syksyllä 2010. Hänen jäämistönsä joukossa oli vanha pahvilaatikko, jonka sisällöksi paljastui poikkeuksellinen arkisto hänen isänsä henkilökohtaisesta kirjastosta. Huolellisesti käsin kirjoitettu ja aiheittain järjestetty kortisto oli säilynyt Nannalla muistona isästään, vaikka laaja kirjakokoelma oli jo ehtinyt hajota. 19.5.2011 Jeff Bezos, Amazon –verkkokaupan perustaja ja johtaja ilmoitti että ensimmäistä kertaa sähköisten kirjojen myynti ylitti painettujen kirjojen myyntimäärän. Ulla Schildtin teos muistaa tuota laajalti ohitettua hetkeä painetun sanan pitkässä historiassa.

Yamile Calderon (s. 1974, Kolumbia) on dokumentoinut useita edesmenneiden tai vangittujen Kolumbialaisten rikollispomojen asuntoja tai muita kiinteistöjä. 1980-luvun loppupuolella Kolumbian hallitus alkoi järjestelmällisesti hävittää mafiaa, mikä puolestaan dramaattisesti muutti Calderonin lapsuuden maisemaa – ylenpalttisuuden ja luksuksen ajat jäivät taakse ja pröystäilevät kodit ja muut rakennukset muuttuivat pian raunioiksi. Talojen ja niiden edustaman estetiikan tutkailu paljastaa millaisen kuvan Mafia halusi itsestään ulkopuolelleen antaa ja jolla myös itsensä yksityisesti ympäröidä.

Olga Robyaon (s. 1972 Bogotá, Kolumbia) osuuden näyttelyssä piti pohjautua kadonneita ihmisiä esittäviin julisteisiin suurissa Latinalaisen Amerikan kaupungeissa. Robayon teos on kuitenkin kirjaimellisesti kadonnut, eikä ole mukana näyttelyssä, poislukien Hans Petter Bladin (s. 1962, Oslo, Norja) tulkinta siitä tarinallisessa esseessään Have You Seen Us?, joka on teksti olemattomasta esineestä.

 

Ulla Schildt_19may2011_boxUlla Schildt, 19. May 2011

Kiitos/Tack:

oca_logo

mobility_programme_horizontal

FOTOGALLERI HIPPOLYTE
Georgsgatan 8–10 (innergård), 00120 Helsingfors, +358 9 612 33 44, www.hippolyte.fi
Öppet: mån–fre 12–17, lör–sön stängt

4.7–2.8.2013
Disappearances
Katharina Barbosa
Yamile Calderon
Olga Robayo & Hans Petter Blad
Ulla Schildt

 

Utställningen Disappearances diskuterar begreppet försvinnanden ur en rad synvinklar. Alla verk har en väldigt specifik, personlig utgångspunkt. Genom en stilistisk variation, från konceptuella verk på papper, till video, olika objekt och fotografi, förs betraktaren in i ett territorium av multipla betydelser och möjliga motsägelser.

Katharina Barbosas (f. 1962, Bogotá, Colombia) Black Album visar oss sidorna ur ett fotoalbum som tillhör konstnärens mor. Albumet var tillägnat hennes och hennes mans resa till Europa på 1950–talet. Emellertid har konstnären rivit ut vartenda fotografi så att endast den vackert utformade, vita, handskrivna texten finns kvar på de svarta sidorna, tillsammans med små blanka rektanglar där tejpen brukade sammanföra bilderna med texten.

Barbosas andra verk heter In the Name of Love. Konstnärens syster har följt med en telenovela i 170 avsnitt, men då det sista avsnittet visades var hon på en middag på ett hotell. Systern bad hotellbiträdet att berätta för henne nästa dag hur det slutade. Biträdet satt ner med hela sin familj och skrev ner handlingen som blev till en tio sidor lång detaljerad beskrivning av avsnittet, som Barbosa även har använt som manus för ett videoverk. Skådespelarna i videon är alla kvinnliga flyktingar i Colombia

Utgångspunkten för Ulla Schildts (f. 1971 Uleåborg, Finland) verk 19. May 2011 är en kvinnas bortgång vid 93 års ålder, hösten 2010. Kvinnan kallades Nanna. Som så ofta är fallet, lämnade hon efter sig många saker, däribland en gammal kartong innehållande ett unikt arkiv över sin fars personliga bibliotek. Den stora samlingen böcker hade skingrats och försvunnit efter faderns bortgång. Noggrant handskrivet och organiserat efter genre hade detta arkiv över försvunna böcker behållits av Nanna som etta Memento Mori. Den 19 maj 2011 tillkännagav Jeff Bezos, grundare och VD för Amazon, att det för första gången i historien säljs mer e–böcker än vanliga böcker. Schildts verk hedrar minnet av detta ofta förbisedda ögonblick i vår långa relation till den tryckta texten.

Yamile Calderon (f. 1974, Colombia) har dokumenterat ett antal hem och fastigheter tillhörande Colombianska maffialedare som nu blivit fängslade eller dödade. Mot slutet av 1980–talet började den Colombianska regeringen spåra och gripa maffian, vilket ledde till en dramatisk förändring i Calderons barndomslandskap – en tid av lyx och dignande överflöd var över och de överdådiga husen förvandlades snabbt till ruiner. Genom att studera estetiken i deras hem uppenbaras den bild som maffian vill förmedla utåt men också omge sig själv med i privatlivet.

Olga Robayos (f. 1972, Bogotá, Colombia) bidrag till utställningen var tänkt att baseras på affischer om försvunna personer i de latinamerikanska storstäderna. Emellertid har Robayos verk bokstavligen försvunnit och kan inte ses i utställningen, förutom en tolkning gjord av Hans Petter Blad (f. 1962, Oslo, Norge) i essän Have You Seen Us? – en berättelse om ett icke–existerande föremål.