5.–29.1.2017 Heidi Kilpeläinen, House & Garden

img_2624

Heidi Kilpeläisen näyttelyssä House & Garden Valokuvagalleria Hippolyte muuntautuu taiteilijan työhuoneeksi ja asunnoksi vajaan kuukauden ajaksi, kun Kilpeläinen siirtää taiteellisen työskentelynsä Lontoosta Helsinkiin. Näyttelyn avajaisiltana 4.1.2017 Kilpeläinen esittää uuden performanssiteoksen, joka paneutuu 1700-luvulla eläneen, ja ympäri Eurooppaa laajasti matkustaneen suomalaisen ”jättiläisen” Daniel Cajanuksen (1703–1749) elämään.

Näyttelyn ytimen muodostaa edelleen jatkuva tutkimus, jossa Kilpeläinen on perehtynyt ”Pitkänä Tanelina” ja ”Suomalaisena Jättinä” tunnetun Daniel Cajanuksen elämään ja vaiheisiin. Kilpeläinen kiinnostui Cajanuksen tarinasta sukututkimuksen paljastettua sukulaisuussuhteen heidän välillään. Cajanus, joka oli 247,5 cm pitkä, oli 1700-luvulla laajasti tunnettu ympäri Eurooppaa. Hän esiintyi niin kuninkaallisille ja tiedemiehille, kuin myös tavalliselle kansalle teattereissa ja erilaisissa tapahtumissa. Cajanus myös kokosi huomattavan omaisuuden, jota hän käytti avokätisesti muun muassa hyväntekeväisyyteen. Kilpeläisen Cajanus-tutkimus sai lisäpotkua, kun hän – kuin ihmeen kautta – tutustui Lontoossa naiseen, jonka kotona Ranskassa on luonnos puolalaisen muotokuvamaalari Enoch Seemanin vuonna 1734 maalaamasta Cajanuksen muotokuvasta. Maalauksen lopullinen versio kuuluu Suomen Kansallismuseon kokoelmiin.

Kilpeläinen tuli noin kymmenen vuotta sitten tunnetuksi sekä musiikin, että kuvataiteen kentällä HK119 -projektinsa kautta. Nyt hän kokee löytäneensä Cajanuksesta samaistumisen kohteen, ja löytää monia yhtäläisyyksiä heidän elämänvaiheistaan. Molempien tiet ovat johtaneet monen mutkan ja maan kautta pois Suomesta Eurooppaan, mistä he molemmat ovat omilla vuosisadoillaan löytäneet uuden kodin Lontoosta ja esiintyneet moninaisille yleisöille luomassaan roolissa. Cajanus pakeni aikanaan Suomesta Ruotsin armeijaa ja sotaa, Kilpeläinen puolestaan pohtii nyt Brexit-äänestyksen myllertämässä Britanniassa omaa, tutuksi ja turvalliseksi tullutta kotipaikkaansa ja sen tulevaisuutta.

Hippolyten galleriatilassa nähdään Kilpeläisen viimeaikaisten, aikakautemme sosiaalista pahoinvointia ja epätasa-arvoisuutta kommentoivien videoteosten Implicated (2016) ja : D (2016) ohella myös sarja uusia Cajanus -aiheisia maalauksia, joita taiteilija työstää näyttelyn aikana. Kodin tuntua valkoseinäiseen galleriatilaan tuovat muun muassa kirjontatyö Home Tweet #ome (2016) sekä mustikka-akvarelli Oma Soti Mullan Allis (2016). Vanhoihin suomalaisiin ja kansainvälisestikin tuttuihin sanontoihin ja huoneentauluihin kirjailtuihin lauseisiin viittaavat teosnimet kuvastavat sitä, kuinka tuttu usein koetaan turvalliseksi, vaikka vieras ja outo kiehtoo ja houkuttelee. Viimeiseksi mainittujen teosten kautta Kilpeläinen haluaa viitata siihen yhtäkkiseen vieraudentunteeseen, jota hän on joutunut viime aikoina kokemaan kotimaassaan, sekä koko Eurooppaa kuluneen vuoden aikana ravistelleeseen muuttoliikkeeseen, jonka seuraamuksena suvaitsemattomuus ja protektionistinen ajatusmaailma ovat saaneet entistä laajempaa jalansijaa.

Hippolyten studiossa nähdään yksinäinen valokuvateos House & Garden (2016), joka on antanut nimensä myös koko näyttelylle. Teos toimii ikään kuin avaimena tai lähtölaukauksena näyttelylle, jossa Kilpeläinen tarkastelee alkuperän, kodin, toiseuden, vierauden, turvattomuuden sekä kuulumattomuuden teemoja. Teoksessa nähdään brittiläisen samanimisen sisutus- ja puutarhalehden kansi vuodelta 1988. Kannen kuvassa nuori tyttö istuu koulupuvussaan arvokkaannäköisen asunnon portaikossa. Tytön takana nähdään suurikokoinen maalaus puolalaiseen sotilasunivormuun pukeutuneesta suurikokoisesta miehestä synkän maiseman edessä. Luonnollista kokoa oleva kokovartalomuotokuva esittää Kilpeläisen tutkimuskohdetta Cajanusta, ja vielä tänäkin päivänä maalaus sijaitsee Ranskassa kuvassa esiintyvän tytön vanhempien kotona. Cajanuksen muotokuvan esittelevän valokuvateoksen ohella studiossa on myös esillä mittanauhaan pohjaava veistos, jonka avulla näyttelyvieras voi suhteuttaa oman pituutensa Daniel Cajanuksen huomattavaan mittaan.

5.1.2017 alkaen näyttelyvierailla on mahdollisuus ruokkia galleriassa työskentelevää taiteilijaa taiteilijan ammatillista asemaa ja arvostusta yhteiskunnassa sekä ruoan poliittisia merkityksiä tarkastelevassa Taiteilijaa saa ruokkia -projektissa. Tämän lisäksi galleriassa järjestetään näyttelyn aikana erilaisia tapahtumia, kuten Suomi 100-teemainen versio Lauluvastaanotosta 14.1.2017 sekä Juodaan mustikkasoppaa – yhdessä -tapahtuma 28.1.2017.

 

Lontoossa asuva Heidi Kilpeläinen valmistui taiteen maisteriksi Central Saint Martins College of Art and Design’ista vuonna 2004. Kuvataiteilijan uransa ohella Kilpeläinen on myös julkaissut kolme albumia musiikkia taiteilijanimellä HK119 lontoolaisen One Little Indian levy-yhtiön kautta. Lisäksi hän on suunnitellut vaatteita omille vaatemerkeilleen HK119 Imaginature ja Fed Up Collectioneille.

Viime vuosina Kilpeläisellä on ollut yksityisnäyttelyitä sekä Lontoossa että Helsingissä muun muassa Beaconsfield Gallery’ssä (2016) ja Galleria Huudossa (2015). Lisäksi hänen teoksiaan on nähty ryhmänäyttelyissä Nunnery Gallery’ssä Lontoossa (2016), LACDA – Los Angeles Center for Digital Art’issa Yhdysvalloissa (2016), Camden Arts Centre’ssä Lontoossa (2016) sekä Supermarket – Independent Art Fair’issa Tukholmassa (2016). Kilpeläinen on myös osallistunut residensseihin Beaconsfield Gallery’ssä Lontoossa (2015) ja Helsinki International Artist Programme’ssa (HIAP) Helsingissä (2016). Lisäksi Kilpeläinen on toteuttanut Lauluvastaanotto -performanssejaan vastaanottokeskuksissa Helsingissä (2015–2016) sekä sotainvalidien kodeissa Sotkamossa kesällä 2016.

teksti: Kati Kivinen, taidehistorioitsija, kuraattori

 

5.–29.1.2017
HEIDI KILPELÄINEN
House & Garden

Valokuvagalleria Hippolyte & Hippolyte Studio
Yrjönkatu 8–10 sisäpiha, 00120 Helsinki, +358 9 612 3344, www.hippolyte.fi
Avoinna: ti–pe 12–17, la–su 12–16 (kiinni 6.1.2017)

 

implicated-300dpi-h-kilpelainen-16

(kuvat: Heidi Kilpeläinen)