3.7.–1.8.2014 Nana & Felix, The Zone System

 

Ei ole kyse siitä vastaako passikuvasi sinua, vaan oletko sinä tunnistettavissa passikuvastasi.

Näyttelyssämme tutkimme valokuvausta institutionaalisena työkaluna, jolla rekisteröidään, kategorisoidaan ja leimataan ihmisiä. Esillä olevat teokset rakentuvat valokuvan historiallisille lähtökohdille. Tuottamalla karikatyyrejä varhaisessa lainvalvonnassa käytetystä valokuvasta (kuten passikuvat, pidätyskuvat ja poliisin luonnoskuvat) pyrimme kyseenalaistamaan sekä näiden käytäntöjen perustaa että valokuvan esittämiskyvyn rajoja.

Näyttely koostuu kolmesta teoksesta.
The Zone System on installaatio, joka koostuu 42 digitaalisesta näytöstä. Teos lainaa amerikkalaisen valokuvapioneerin Ansel Adamsin vyöhykejärjestelmää, korvaten sen harmaan eri sävyt jatkuvasti muuttuvalla ihmiskasvojen harmaasävyskaalalla.
Kanta|Väestö on yhteensä 236 passikuvasta muodostuva diptyykki. Veistokset vastaavat ajatukseen valokuvan positivistisesta käytöstä 1800-luvun kriminologian ja eugeniikan tutkimuksissa.
Facial Composite koostuu 12 muotokuvasta. Muotokuvien malleina toimivat näyttelyn tuottaneet taiteilijat (Nana & Felix). Lainvalvonnan käyttämiin tunnistusmenetelmiin perustuen 12 osallistujaa vastasivat kyselyyn, jossa heitä pyydettiin kuvailemaan taiteilijoiden kasvonpiirteitä.

Taiteilijaduo Nana & Felix työskentelee valokuvapohjaisten projektien parissa.
Töissämme pyrimme leikkimään valokuvan vakiintuneilla käsityksillä sekä käytöllä. The Zone System -näyttely on järjestyksessään toinen yhdessä tekemämme projekti. Lisätietoja meistä sekä projekteistamme löydät nettisivuiltamme: www.nana-felix.com

3.7.–1.8.2014
Nana & Felix, The Zone System
Näyttely avoinna ma–pe 12–17

Tapahtumasivut Facebookissa:
https://www.facebook.com/events/747339441984651/

Näyttelyä ovat tukeneet: Koneen Säätiö, Svenska Kulturfonden sekä Oskar Öflundin säätiö.

VALOKUVAGALLERIA HIPPOLYTE
Yrjönkatu 8–10 (sisäpiha), 00120 Helsinki, 09 612 33 44, www.hippolyte.fi

 

KantaKanta|Väestö (osa diptyykkiä), 100 x 130 cm, print media, 2014