Pimeys, punavalo, sekuntikello, kumihanskat, hengityssuojain, kehitteet, keskeytteet, kiinnitteet, pesuaineet, toonerit, pihdit ja siveltimet – tervetuloa kemiallisen valokuvan maailmaan. Hippolyte Korjaamolla järjestettävä yhteisnäyttely esittelee analogisen valokuvataiteen laajaa ja monipuolista kenttää Suomessa.
Näyttelyn nimi Suolaa, Metallia viittaa kemiaperusteisen valokuvan prosessiin, jossa valoherkistä suoloista kehitetään valotuksen jälkeen metallia. Perinteisen hopeagelatiinivedoksen ja kromogeenisen värivedoksen lisäksi näyttelyssä nähdään mm. syanotypiaa, lumen-kuvaa, daguerrotypiaa, märkälevyä, polaroideja, hiilivedostamista, bromiöljyvedostamista, fotopolymeeria ja kromatografiaa.
Yhteisnäyttelyssä on mukana 28 taiteilijaa: Sara Ahde, Ulla-Maija Alanen, Petri Anttonen, Pira Cousin, Lauri Eriksson, Cosmo Grossbach, Paula Haapalahti, Jenni Haili, J. Hartelin, Antti Hietala, Olli Jaakkola, Kristian Jalava, Markku Joutsen, Jaakko Kilpiäinen, Lars Kronlund, Natalia Kopkina, Maria Kärkkäinen, Katri Lassila, Tuomas Linna, Sirja Moberg, Viivi Nieminen, Anna Niskanen, Marko Rantanen, Jussi Ronkainen, Mikael Siirilä, Ida Taavitsainen, Henna Tyrväinen sekä Jukka Vaso.
Näyttelyn järjestävät yhteistyössä Suomen Pimiötaiteilijat ja Valokuvataiteilijoiden Liitto. Se on osa Helsinki Darkroom Festivalia, jonka Suomen Pimiötaiteilijat ry järjestää Suomen Kulttuurirahaston tuella nyt ensimmäistä kertaa. Tämän kattavan, tulevaisuuteen suuntautuvan festivaalin tarkoituksena on tuoda yhteen analogisen valokuvan parissa työskenteleviä toimijoita, tutkijoita ja taiteilijoita. Festivaalin kansainvälinen päänäyttely, Pysyvä jälki, on esillä 15.5.2022 asti Suomen valokuvataiteen museossa.
Suolaa, Metallia
19.3.–15.5.2022
Hippolyte Korjaamo
Töölönkatu 51 A-B, 00250 Helsinki
Avoinna Korjaamon aukioloaikojen mukaan.
Kuva: Petri Anttonen, Tärähdys pakottaa kyyn liikkeelle, nro 1, 1995