Kaikista ajan sommitelmista, päädyin tähän omaan sisäiseen luolaani, katsomaan heijastuksia, todellisuuden kuoria, joita en voi hallita, niitä sataa kaikkialta. Ajattelen tänään erilaisia kuvia, sisäisiä, ulkoisia, vasta kehkeytymässä olevia. Sitä miten ne ottavat tilaa, laajentuvat sisäänhengityksien ja sirpaloituneiden huomioiden keskelle. Havaintojen humisevat hyrrät, kuluttavat ruumista kuin vesi kiveä.
Eeva Hannulan näyttelyssä Eleiden fuugassa muodot asettautuvat kuten haluavat vaelletaan valokuvakollaaseista, kollaasisarjoista ja tekstiteoksista rakentuvan kokonaisuuden lävitse. Näyttely ihmettelee kuvan maagista määrittelemättömyyttä ja kuvallisuuden eri olomuotoja.
Näyttelyssä esillä olevat valokuvakollaasit on koostettu kameraa varten rakennetuista fyysisistä kollaaseista, digitaalisista kuvista ja näiden yhdistelmistä. Ne rakentuvat erilaisista arkistomateriaaleista, itse otetuista valokuvista ja taiteilijan piirustuksista. Hannula kokee teokset olemukseltaan hybrideiksi, joissa hän pyrkii purkamaan ja ajattelemaan uudelleen perinteisiä kuvatyyppejä, merkityksiä ja representaatioita. Pääosassa ovat usein kädet ja muut ruumiinosat sekä niiden assosiatiivinen suhde erilaisiin objekteihin ja jälkiin.
Kollaasisarjoissaan taiteilija luopuu yhden kuvan painoarvosta ja antautuu kuvien kurittomalle massalle, alati kehittyvälle ja muuttuvalle kuvalle. Sarjat koostuvat kuvista, jotka on tulostettu kertaalleen, purettu fyysisesti palasiksi, järjestetty ja kuvattu tai rajattu jälleen uusiksi kollaaseiksi. Ne ovat Hannulalle improvisoitua visuaalista tajunnanvirtaa ja kubistista valokuvakirjoittamista, jossa kameran linssin edessä kirjoitetaan fyysisillä kollaasinpalasilla, muodoilla ja erilaisilla jäljillä. Kerroksittain rakentuvien kuvien sekä variaatioiden avulla Hannula hahmottelee sarjoissaan valokuvallisen materiaalin olemista ja rajoja.
Kokonaisuus sisältää runovihkon muodossa jaettavan tekstiteoksen Ohjeita Mahdottomaan. Runot ovat ohjeita erilaisten konkreettisten tai mahdottomien abstraktien tekojen toteuttamiseen kuvien kanssa. Mukana on myös runoja, joissa kuvaillaan mielikuvituksellisia surrealistisia tapahtumia. Tekstikokonaisuus on saanut inspiraatiota Yoko Onon teoksesta Grapefruit (1964). Keskeistä runoissa on ajatus kuvan käsitteen moniulotteisuudesta ja vapaudesta. Lisäksi esillä on tekstiteoksia, jotka sekoittavat kollaasia ja kirjoitusta. Jos näyttely kuvailisi itseään sanoilla, ne olisivat: lepattava, pakeneva, keskeneräinen, epätäydellinen, eksyvä, epävarma, hahmottumassa oleva, tunnusteleva, hapuileva, kömpelö, tottelematon.
Valokuvallisen materiaalin kierrättäminen ja muokkaaminen monen tulostusvaiheen kautta on oleellista Hannulan taiteelle. Hänellä on tarve hidastaa ja sulattaa valokuvamateriaalin muotoutumista, sillä nykyajan kuvien valtava määrä, nopeus ja virta pakottavat käsittelemään huomion hajoamista. Hannulan työskentelyprosessissa ajattelu tapahtuu massan ja toiston kautta, ja kuvien tekeminen on kuin vaellusta silmillä ja käsillä. Runojen kirjoittaminen valuu valokuvakollaaseihin ja toisinpäin. Hän kokee teostensa rakentamisen poeettisena ja metaforisena ajatteluna sekä valokuvamateriaalin uudelleenkirjoittamisena, joka sisältää kuvaamista, piirtämistä, kirjoittamista ja kollaasien rakentamista. Hannulaa kiinnostaa merkitysten syntyprosessi – miten merkitykset muuttuvat, katkeavat tai tiivistyvät kuvien, tekstien ja materiaalien välillä. Hän kokee teoskokonaisuuden jatkuvana kirjoittamisen eleenä, joka ei koskaan tule valmiiksi. Taustalla on ajatus kuvasta alati muotoutuvana aineksena, joka ei kanna yhtä staattista olemusta.
Eeva Hannula (s. 1983) on Helsingissä asuva kirjoittava valokuvataiteilija. Hän yhdistää teoksissaan valokuvakollaaseja sekä visuaalista ja kirjoitettua runoutta, pohtien valokuvan rajoja, tekstin ja kuvan yhteyksiä sekä digitaalisten ja fyysisten jälkien muodonmuutoksia. Hannula kyseenalaistaa teoksissaan rationaalisen logiikan ja tutkii kameran, tekstien ja tekijän tiedostamattoman sekoittumista. Hänen teoksissaan korostuvat intuitio, poeettinen ajattelu ja ruumiillinen tieto.
Hannula on valmistunut kuvataiteilijaksi Turun Taideakatemiasta 2012 ja valokuvataiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta 2017. Hän on opiskellut estetiikkaa ja kirjallisuutta Helsingin yliopistossa (HuK) sekä luovaa kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa. Hannulan teoksia on ollut esillä useissa yksityis -ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, viimeisimpinä Metronom-galleriassa Modenassa Italiassa 2024, Forum Box galleriassa 2023, ja Ateenan valokuvafestivaaleilla Benaki-museossa Kreikassa 2022. Vuonna 2019 hän julkaisi kirjan Amorphous Writings, joka yhdistää visuaalista ja kirjoitettua runoutta kuvien kanssa. Kirja oli ehdolla kansainvälisen Mack Book -kustantamon First Book Award -palkinnon saajaksi (2021).
Taiteilijan työskentelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahasto ja Koneen Säätiö. Näyttely on saanut tukea Taiteen edistämiskeskukselta (Taike) sekä Suomen Kulttuurirahasto/ Uudenmaan rahasto.
.
Kiitos. Kaikki ystävät, Ville Kumpulainen, Anne Nåhls, Runovihkon graafinen suunnittelija Tino Nyman ja Siim Vahur.
Eeva Hannula
Eleiden fuugassa muodot asettautuvat kuten haluavat
7.6.–30.6.2024
Valokuvagalleria Hippolyte
kuva: Eeva Hannula, Kirjoituksen venähdys sammutti minusta pimeän, 2024