Juhana Moisander Deluge 5.–28.3.2021

Valokuvagalleria Hippolyte

Juhana Moisanderin teos Deluge (vedenpaisumus) täydentää Ethology of a Man – teossarjan. Deluge jatkaa ihmisen käyttäytymisen tarkastelua. Sarjan osia yhdistävät harkittu liikekieli, hidastettu ja vaatelias liikehdintä, maalauksellinen sommitelma ja tarkkaan mietitty, paikoin harras äänimaisema. Moisanderin trilogian osat ovat kuin pyhiä kuvia. Teokset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, ne ovat kiinni nykyisyydessä, mutta ne ammentavat kauneutensa menneestä.

Sarjan ensimmäiset osat Temptation of Saint Anthony ja Ethology of a Man tutkivat ihmisen käyttäytymistä joukkona, isona massana. Yksilön oma ääni ei ollut niissä niin selkeä kuin sarjan viimeisissä osissa Pied Piper ja Deluge. Jälkimmäisissä osissa hahmojen olemassaolon kamppailu on hyvin yksinäistä ja surumielistä. Henkilöiden rinnalla ei ole lohduttajaa. Pied Piper -teoksessa henkilön lohtu kohdistuu soittamiseen ja luutun läheisyyteen, kun Deluge -teoksessa vesi ja kivi antavat hetken armon uimarille.

Viisimetriselle seinäkkeelle installoidun teoksen koko ja muoto viittaavat alttaritauluun. Teoksen mittasuhteet ovat niin suuret, että ne ottavat katsojan haltuunsa. Teoksen visuaalisina lähtökohtina ovat vaikuttaneet kuvittaja Gustave Dorén piirtämät, 1800-luvulla ilmestyneet Raamatun kuvituskuvat sekä Sikstuksen kappelissa oleva Michelangelon kattofresko vedenpaisumuksesta.

Myytti vedenpaisumuksesta elää vahvasti eri kulttuureissa ja siitä on tullut olennainen osa perinnettä. Vaikka tarinaa kerrotaan eri tavoin, on sille yhteistä ennen vedenpaisumusta edeltänyt epäoikeudenmukaisuuden aika. Veteen liitetään monia symbolisia merkityksiä. Vesi puhdistaa ja voimaannuttaa. Vesi toimii myös elämän ja tuonpuoleisen välisenä rajana. Veden avulla on historiassa säädelty elinoloja, eikä sen merkitys ole vähentynyt. Voimistuvat sään ääri-ilmiöt lisäävät veden voimaa ja arvaamattomuutta.

Delugessa avautuvan maiseman keskeiset elementit ovat taivas, vesi ja kivi. Uiva hahmo ilmestyy kaukaa horisontista ja ui määrätietoisesti kohti kiveä, josta hän saa hetken turvan. Kivi päästää hahmon luokseen, samoin kuin luonto on aina tehnyt. Ihminen on ollut tervetullut.  Taivaan hellivä pehmeys leijuu veden yllä. Valonkajo saa hiljalleen synkempiä pilviä eteensä ja toivo häviää valon katoamisen myötä. Hahmo kiipeää kivelle ja kivi rupeaa vajoamaan. Hän katsoo veteen heijastuvaa kuvajaistaan. Se näyttäytyy synnin sovituksen hetkenä. Tuntematon voima vetää hahmon alas pimeyteen ja luonto ottaa vallan. Pimeyden voimat ottavat haltuunsa sen mikä sille kuuluu ja ikuinen nousee takaisin pintaan.

Ulla-Maija Pitkänen


Juhana Moisander
asuu ja työskentelee Karkkilassa. Hän valmistui kuvataiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta 2007. Juhana Moisanderin teoksia on nähty useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissä. Edeltävät teokset sarjasta Ethology of a Man olivat nähtävillä Espoon  modernin taiteen museossa EMMAssa ja Mäntän kuvataideviikoilla 2019. Moisanderin teoksia on mm. Helsingin taidemuseo HAMin, Espoon modernin taiteen museon EMMAn ja Jenny ja Antti Wihurin Säätiön kokoelmissa. Keväällä 2020 Moisanderilta valmistui julkinen teos Justitia Lappeenrannan uuteen oikeustaloon Valtion taideteostoimikunnan tilaamana. Viimeisin yksityisnäyttely Pied Piper hänellä oli Galerie Anhavan Underground -tilassa vuonna 2020

Installaatiosarja Ethology of a Man on kokonaisuudessaan esillä Mikkelin taidemuseossa osin yhtäaikaisesti Hippolyten näyttelyn kanssa 12.3.–16.5.2021.


Juhana Moisander
Deluge

Valokuvagalleria Hippolyte
5.3.–28.3.2021
Avoinna: ti-pe 12-17, la-su 12-16

Kiitos:


& VISEK

kuva yllä: Juhana Moisander, yksityiskohta videoteoksesta Deluge, 2021
kuvat alla: Milla Talassalo