Kari Yli-Annalan videoessee-installaatiossa Osakkaat, kuluttajat, tuottajat ja muut nähdään kaksi horisontaalisesti ja vertikaalisesti tilaan sijoitettua videota. Teos on planetaarisen liikkeen ja liikkuvan kuvan suhteesta innoitusta saaneen Kínima (tai Kínimata) -projektin itsenäinen osakokonaisuus, ilmentäen kokonaisuudessa eräänlaista kesuuraa tai hengähdystaukoa.
Sana kínima (κίνημα) on kreikkaa ja tarkoittaa liikettä. Kínimata on sen monikkomuoto. Erotuksena valtavirran elokuvakerronnan tilan ja ajan yhtenäisyyteen perustuvasta jatkuvuusleikkauksesta, teoksessa harjoitettu erillisten kuvien epäjatkuva yhdistäminen tuo esiin elämään liittyvän äkillisen katkoksen ja päättymisen mahdollisuuden kuvien vaihtuessa toisiin – maailmojen katoamisen sekä yksilöiden ja lajien kuolemassa. Teoksen kuvat ja niiden väliset siirtymät avaavat näkymiä saman elonkehän alla tapahtuvien liikkeiden yhteyteen ja erillisyyteen.
Näyttelyn nimessä esiintyvillä sanoilla Yli-Annala viittaa niiden käyttöön niin ihmisen toimintaan liitettävässä talousteoriassa kuin biologiassa ravintoketjun eliöistä puhuttaessa. Teoksellaan Yli-Annala haluaa haastaa erityisesti välttämättömän toimeentulon ylittävän elintason ravintoketjun verkkoon kietoutuneen katsojan pohtimaan suhdettaan teoksessa esiintyvään elonkehän köyhälistöön.
Kari Yli-Annala on kuvataiteilija, liikkuvan kuvan tutkija, kuraattori ja opettaja. Valmistuttuaan maisteriksi Kuvataideakatemiasta, hän on suorittanut jatko-opintoja Kuvataideakatemiassa ja Aalto-yliopistossa. Hänen teoksiaan on esitetty monissa näyttelyissä ja festivaaleilla Suomessa ja ulkomailla. Yli-Annala on pedagogisen Kokeellisten taiteiden nomadinen akatemia -projektin perustaja sekä suomalaisten liikkuvan kuvan taiteilijoiden FixC-osuuskunnan perustajajäsen. Hän oli taiteellinen johtaja AAVE – Alternative AudioVisual Event -festivaalilla (2010–2018), joka toi yhteen analogisen fotokemiallisen elokuvan filmiperformanssit, digitaalisen live cineman, monitaiteelliset esitykset, työpajat ja yleisöä osallistavat projektit. Vuonna 2017 hänet palkittiin AVEK-palkinnolla.
Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus (Taike). Teoksessa esiintyvän Palestiinassa kuvatun materiaalin jälkituotanto mahdollistui Olga ja Vilho Linnamon säätiön tuella.
Kiitos lisäksi: Hazem al Sharif, Hannu Nuotio, teoksessa esiintyvät eläimet, kasvit ja muut.
Osasta teoksen äänimaisemaa vastaa taiwanilaissyntyinen, Berliinissä työskentelevä äänitaiteilija Wan-Qian Lin.
Kari Yli-Annala
Osakkaat, kuluttajat, tuottajat ja muut
31.3.–28.4.2023
Hippolyte Studio