Karl Ketamon näyttely Figures käsittelee massatuotannon loputtomia syy-seuraus-suhteita, maailmanlaajuista liikkuvuutta ja ajankohtaisia geopoliittisia jännitteitä. Samalla näyttely pohtii taiteen tuottamiseen liittyviä kysymyksiä: mitä tapahtuu kun taiteen uniikkius korvautuu massaolemuksella ja taiteelle ominaiset piirteet, kuten ainutlaatuisuus, kyseenalaistuvat?
Näyttelyä valmistellessaan Ketamo kuljeskeli suljetuilla bensa-asemilla ja kirpputoreilla, kierteli teollisuusalueiden parkkipaikkoja ja kolusi metallijäteastioita. Lapsenomaisen innostuksen vallassa Ketamo koki etsivänsä jotain tuntematonta ja uutta. Päämäärättöminä alkunsa saaneet tutkimusmatkat ja kokeilut äidin autotallissa johdattelivat hänet uusiin löydöksiin. Vähitellen näyttelyn teemat alkoivat tarkentua, mutta uusien teosten tuottaminen muuttui ongelmalliseksi. Kuinka tavaroiden valmistaminen ja niiden globaali liikuttaminen oikeutetaan jo valmiiksi tuotteistetussa ympäristössä?
Valokuvagalleria Hippolytessä esillä oleva pelkistetty kokonaisuus koostuu valokuvista ja veistosinstallaatiosta. Teokset heijastelevat globaaleja teemoja, joihin Ketamo on ottanut henkilökohtaisen ja yhteiskunnallisen näkökulman. Näyttelyssä hän tuo esille oman tulkintansa kuningatar Elizabeth II:sta kuvaavasta Machin stamp -postimerkkisarjasta. Sarjaa koristaa brittiläisen Arnold Machinin kohokuvaveistos, jonka sanotaan olevan maailman toisinnetuin taide-esine. Vuoden 1967 kesäkuun julkistamisen jälkeen postimerkkejä on painettu yli 220 biljoonaa kopiota. Öljykanisterivariaatioista koostuva installaatio korostaa teollisen ja taiteellisen tuottamisen eroa – lopputulos on aina hieman erilainen, niin fyysisesti kuin henkisesti.
Kokonaisuudessa tuottamiseen ja arvoon liittyvät kysymykset kytkeytyvät monimuotoiseksi ja toisistaan riippuvaiseksi ristiriitaiseksi yhtälöksi. Samaa kietoumaa kuvastaa näyttelyn nimi Figures: figuurit voivat viitata toisaalta taiteellisiin muotoihin, toisaalta myös yhteiskunnallisiin toimintamalleihin, jotka voidaan hahmottaa rakenteellisina muotoina. Työskentelyssään Ketamo hyödyntää uudelleen esittämisen ja toisintamisen keinoja. Useimmiten valokuvauksen parissa työskentelevä taiteilija käyttää eräänlaista analogisesta valokuvauksestakin tuttua negatiivi-positiivi-prosessia myös veistosesineiden valmistamiseen. Muottivalutekniikalla kopioituminen itsessään määrittelee prosessia, joka osoittautuu kuitenkin joka kerta ainutlaatuiseksi.
Karl Ketamo työskentelee monialaisesti valokuvan, liikkuvan kuvan, kuvanveiston sekä viime aikoina myös installaation parissa. Työskentelyssään Ketamo hyödyntää löydettyjä kuvia ja esineitä, joita hän kierrättää ja esittää uudelleen eri tavoin. Ketamon teosten lähtökohtina ovat usein maisemakuvan kulttuuriset ja poliittiset rakenteet. Ketamo on valmistunut taiteen kandidaatiksi Haagin Royal Academy of Artsista, valokuvan koulutusohjelmasta (Alankomaat). Parhaillaan hän viimeistelee valokuvauksen maisteriopintojaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Ketamon teoksia on ollut esillä mm. Eye Film Institutessa Amsterdamissa, Alankomaiden parlamentin edustajainhuoneessa, Photoville-valokuvafestivaaleilla New Yorkissa sekä Suomen valokuvataiteen museossa Helsingissä. www.karlketamo.com
Näyttely on saanut tukea Paulon säätiöltä, Taiteen edistämiskeskukselta ja Aalto-yliopistolta.
Näyttely mediassa
Helsingin Sanomat
Ny tid
Karl Ketamo
Figures
Valokuvagalleria Hippolyte
29.11.–22.12.2019
Avoinna: ti-pe 12-17, la-su 12-16
kuva: Karl Ketamo, (Un)Finished, yksityiskohta installaatiosta, 2019