Saana Wangin näyttely 2156 on tilan, ajan ja sattuman tihentymä. Monikanavainen videoteos ja ääni-installaatio käsittelevät näkyvän ja näkymättömyyden teemaa; Wang kutsuu yleisöä katsomaan esittävän kuvan läpi ja löytämään johtolahkoja havainnon ja kokemuksen reunalta. Wangin näyttelyssä elämän ennustamattomuus saa visuaalisen ja tilallisen muodon.
Wang yhdistää ilmaisussaan dokumentaarista ja fiktiivistä kuvamateriaalia. Näyttelyssään hän purkaa henkilökohtaisen muistin arkistoa, kollektiivisen historian tapahtumia sekä maiseman ja kehon muistia, jotka nousevat teoksessa esiin irrallisina tarinoina. Kaivosmiesten kohtalo Kiinan Datongin kivihiilikaivoksessa vuonna 2014, torpedoveneen uppoaminen Pohjanlahdella vuonna 1925, Jules Didierin ja Jacques Guiaudauksen maalaus kuumailmapallolla pakenemisesta Pariisissa vuonna 1870 ja HI-SEAS -avaruustutkimuskeskuksen Mars-simulaatiokokeilu IV vuosina 2015-2016 kietoutuvat teoksessa toisiinsa. Tarinat taittuvat, kulkevat päällekkäin ja katoavat tuntemattomassa tilassa ja aikaspektrissä.
Wangin immersiivinen kokonaisuus kutsuu uppoutumaan kuviin ja kuuntelemaan lauseiden tulvaan. Yksittäiset tapahtumat ja teemat toistuvat, ja aikakäsitys hämärtyy. Abstraktin punaisen valon ja varjojen synnyttämät tilat antavat katsojalle mahdollisuuden pohtia kokonaisuuteen piilotettujen yhteiskunnallisten valtarakenteiden, kulttuuristen rakenteiden ja yksityisten toiveiden tasoja, jotka muodostavat kokemuksemme nykymaailmasta. Naisen ja miehen välisen fragmentaarisen dialogin nostamat suuret kysymykset olemassaolosta ja elämän sattumanvaraisuudesta kietoutuvat sumuun.
Syyspäivänä 3. lokakuuta vuonna 1925 torpedovene S2 upposi Pohjanlahdella ja koko aluksen miehistö kuoli. Isoisäni piti olla kyseisellä laivalla, mutta hän oli päätynyt juhlitun yön päätteeksi putkaan. Olisinko olemassa, jos isoisäni olisi hukkunut torpedovene S2:sen mukana?
Näyttelyssä esillä oleva professori Harri Laakson teksti 2156 on kirjoitettu dialogissa Wangin teoksen kanssa. Se on saanut inspiraationsa Michel Serresin ja Walter Benjaminin ajattelusta sekä erityisesti Alain Badioun rakkauden filosofiasta. Wangin kirja 2156 ilmestyi vuonna 2017 ja sen julkaisi Neuflize OBC, Centre Photographique d’lle-de-France.
Saana Wang (TaM) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hänen työskentelynsä lähtökohtana ovat usein historialliset tapahtumat, jotka teosten kehittyessä sijoittuvat nykyaikaan. Wang on opiskellut Gerrit Rietveld Academiessa, New Yorkin School of Visual Artsissa ja Aalto-yliopistossa. Hänen teoksiaan on nähty useissa ryhmä- ja yksityisnäyttelyissä niin Suomessa kuin ulkomailla. Wangin valokuvia on julkaistu muun muassa The New York Timesissa, Modern Paintersissa, Photography-Nowssa, Regeneration 2:ssa sekä useissa suomalaisissa sanomalehdissä ja kirjoissa. www.saanawang.com
Näyttely on saanut tukea Taiteen edistämiskeskuksen Uudenmaan rahastosta. Teos 2156 on syntynyt Suomen kulttuurirahaston, Centre Photographique d’Ile-de-Francen ja Avekin tukemana.
Näyttely mediassa
Helsingin Sanomat
Saana Wang
2156
Valokuvagalleria Hippolyte & Hippolyte Studio
6.–29.9.2019
Avoinna: ti-pe 12-17, la-su 12-16
kuva: Saana Wang, stillkuva videoteoksesta 2156, 2019