Av alla tidens konstellationer, hamnade jag här i min egen inre grotta, för att betrakta speglingarna, verklighetens skal, som jag inte kan kontrollera, som flödar över. Idag tänker jag på olika slags bilder, inre, yttre, som håller på att uppstå. Om hur de tar plats, utvidgas mitt bland inandningarna och de splittrade upptäckterna. Iakttagelsernas susande snurror tär på kroppen som vatten urholkar sten.
I Eeva Hannulas utställning I gesternas fuga faller formerna på plats som de vill vandrar besökaren genom en helhet som består av fotocollage, collageserier och textbaserade verk. Utställningen har sin grund i förundran över bildens magiska odefinierbarhet och visualitetens olika skepnader.
Fotocollagen som visas på utställningen har satts ihop av fysiska collage som skapats för kameran, digitala bilder och kombinationer av dessa två. De har konstruerats av arkivmaterial samt konstnärens egna fotografier och teckningar. Enligt Hannula är verken till sin karaktär hybrider som ger henne möjlighet att ta isär och omarbeta traditionella bildtyper, betydelser och representationer. Händer och andra kroppsdelar samt deras associativa förhållande till objekt och spår spelar ofta en central roll.
I collageserierna avstår konstnären från den enskilda bildens betydelse, och låter bilderna bli en tygellös massa, en bild som ständigt utvecklas och förändras. Serierna består av bilder som skrivits ut, fysiskt delats i bitar, ordnats om och fotograferats eller beskurits som nya collage. För Hannula representerar de en improviserad, visuell medvetandeström, ett kubistiskt fotoskrivande som går ut på att hon med fysiska collagebitar, former och olika slags spår skriver framför kamerans lins. Med hjälp av variation och bilder som byggs upp i lager gestaltar Hannula det fotografiska materialets varande och gränser.
I helheten ingår det textbaserade verket Instruktioner Om Det Omöjliga, ett dikthäfte som delas ut till besökarna. Dikterna är illustrerade anvisningar för hur olika slags konkreta eller omöjliga, abstrakta handlingar utförs. I verket ingår också dikter som återger påhittade, surrealistiska händelser. Texthelheten har inspirerats av Yoko Onos verk Grapefruit (1964). Det centrala i dikterna är tanken om bildbegreppets mångsidighet och frihet. På utställningen visas dessutom text- och collagebaserade verk. Utställningen skulle själv beskriva sig med orden: dallrande, undflyende, ofullbordad, ofullständig, borttappad, osäker, under utformning, famlande, trevande, klumpig, ostyrig.
Att i olika skeden återanvända och bearbeta fotografiskt material som skrivs ut flera gånger är en central del av Hannulas konst. Hon har ett behov av att fördröja och smälta utformningen av det fotografiska materialet. Bildernas enorma mängd, hastighet och flöde i samtiden tvingar henne att behandla uppmärksamhetens splittring. I Hannulas arbetsprocess sker tänkandet via mängd och upprepning, och att göra bilder är som att vandra med ögon och händer. Att skriva dikter övergår i skapandet av fotocollage och vice versa. Att konstruera verk uppfattar hon som ett poetiskt och metaforiskt tänkande samt en omskrivning av det fotografiska materialet, vilket innefattar att fotografera, teckna, skriva och konstruera collage. Hon är intresserad av hur betydelser uppstår – hur betydelserna förändras, brister eller komprimeras mellan bilder, texter och material. Verkhelheten uppfattar hon som en pågående skriftlig gest som aldrig blir färdig. Den underliggande tanken är bilden som ett ständigt formbart material, som saknar ett statiskt tillstånd.
Eeva Hannula (f.1983) är en skrivande fotokonstnär som bor i Helsingfors. I sina verk kombinerar hon fotocollage med visuell och skriven poesi, begrundar fotografiets gränser och sambanden mellan text och bild samt förändringar av digitala och fysiska spår. Hannula ifrågasätter rationell logik och undersöker hur text och konstnärens omedvetna blandas. I hennes verk betonas intuition, poetiskt tänkande och kroppslig kunskap.
Hannula har utexaminerats från Åbo Konstakademi 2012 och avlagt konstmagisterexamen i fotokonst vid Aalto-universitetet 2017. Hon har studerat estetik och litteratur vid Helsingfors universitet (HuK) och kreativt skrivande vid Kriittinen korkeakoulu. Sedan 2012 har Hannulas verk visats i ett flertal separat- och grupputställningar i Finland och utomlands, senast 2024 i galleriet Metronom i Modena i Italien, 2023 i galleri Forum Box och 2022 på Atens fotofestival i museet Benaki i Grekland. År 2019 publicerade hon boken Amorphous Writings som förenar visuell och skriven poesi med bilder. Boken nominerades till First Book Award (2021), som det internationella förlaget Mack Book delar ut.
Suomen Kulttuurirahasto och Konestiftelsen har stött konstnärens arbete. Utställningen har förverkligats med stöd av Centret för konstfrämjande (Taike) och Nylands fond vid Suomen Kulttuurirahasto.
Tack. Till alla vänner, Ville Kumpulainen, Anne Nåhls, dikthäftets grafiska formgivare Tino Nyman och Siim Vahur.
Eeva Hannula
I gesternas fuga faller formerna på plats som de vill
7 juni – 30 juni 2024
Fotogalleriet Hippolyte
bild: Eeva Hannula, Kirjoituksen venähdys sammutti minusta pimeän, 2024