Näyttelyn lähtökohtana on Philemon Sheya Kaluwapan mustavalkoinen valokuva-albumi 1980-luvun alusta, jossa on kuvaharjoituksia hänen valokuvateknikon koulutuksensa ajalta Foto DEWAG:ssa Itä-Berliinissä. Kaluwapa sai stipendin Saksan sosialistiselta yhtenäisyyspuolueelta (SED), joka tuki Lounais-Afrikan kansanjärjestön (SWAPO) taistelua Etelä-Afrikan laitonta apartheid-hallintoa vastaan. Pääosin studio-olosuhteissa otetut valokuvat, ilman viittauksia aikaan tai paikkaan, ovat kontrastissa Kaluwapan maanpakoon Namibiasta vuonna 1974 sekä hänen liikkeisiinsä eri kulttuurien, maiden ja poliittisten järjestelmien läpi.
Laura Horelli ja Philemon Sheya Kaluwapa tapasivat alun perin Horellin työstäessä installaatiota ja lyhytelokuvaa Namibia Today (2017–2018) ja ovat jatkaneet keskustelua siitä lähtien. Kaluwapa kysyi Horellilta apua muistelmiensa kirjoittamiseen, johon Horelli vastasi klassisen kirjan sijaan voivansa yrittää kehittää elämänkerrallisia kappaleita elokuvaksi. Kaluwapa esitteli hänelle Itä-Berliinissä ottamansa valokuvat, mukaan lukien kuvat opiskelutovereistaan Nangulasta ja Haufikusta. Tämän materiaalin pohjalta he tekivät valokuvastudioon sijoittuvan elokuvan, joka peilaa valokuvien alkuperäistä kuvausympäristöä. Suurennetut vedokset valokuvista (From the Foto DEWAG Album) ovat nähtävissä näyttelyssä gallerian studiotilassa.
Elokuvassa on useita narratiiveja mukaan lukien Kaluwapan kiinnostus siihen, kuinka hän voisi parhaiten käyttää valokuvan mediumia kuvatakseen mustia sekä omaa kokemustaan afrikkalaisesta diasporasta ja kylmästä sodasta. Erityisesti hän käsittelee omaa ratkaisevaa päätöstään paeta Itä-Berliinistä Länsi-Berliiniin. Kaksiosainen nimi Philemonin valokuvat tai afrikkalaisen linssin läpi nähtyä viittaa erilaisiin, rinnakkain olemassa oleviin näkökulmiin, identiteetteihin ja motivaatioihin tämän taideteoksen tekemisessä.
Elokuva käsikirjoitettiin, mutta kuvausten aikana keskustelut saivat usein muita suuntia. Kun äänisynkronoituihin kohtauksiin yhdistettiin selostus, syntyi eräänlainen muodoltaan vapaa, kokeellinen dokumentti. Elokuva on saksankielinen, koska sekä Kaluwapa että Horelli ovat asuneet Berliinissä jo pitkään. Molemmat puhuvat saksaa kolmantena kielenään ja tämä tuo työhön maahanmuuttajanäkökulmaa. Kielivalinta saa kuitenkin lisäulottuvuuden, kun sitä tarkastellaan Namibian saksalaista siirtomaahistoriaa vasten.
Laura Horelli (s. 1976, Helsinki) on asunut Berliinissä vuodesta 2001. Kuvataiteilijana ja elokuvantekijänä hän on kiinnostunut menneisyyden tapahtumien välittämisestä sekä representaatioista mikrohistoriallisesta näkökulmasta. Hän on tarkastellut yksityisiä ja julkisia arkistoja taiteellisessa tutkimuksessaan, jonka tuloksena syntyy usein valokuvista koostuvia ja niitä käsitteleviä elokuvia. Viimeaikaiset näyttelyt ja festivaalit ovat: Albertinum, Dresden; Afrika-Haus, Berliini (kaikki 2022); TALA Namibia Film Festival, Windhoek (2021); Taidekoti Kirpilä, Helsinki (2020); John Muafangejon taidekeskuksen (JMAC) galleria, Windhoek; Nordisk Panorama, Malmö; Helsingin kansainväliset elokuvajuhlat Rakkautta & Anarkiaa; Docaviv, Tel Aviv; Galerie für Gegenwartskunst E-Werk, Freiburg; Forum Expanded, 69. Berlinale (kaikki 2019). Hänen taiteilijakirjansa Changes in Direction – a Journal oli yksi Vuoden valokuvataidekirjapalkinnon 2021 finalisteista.
www.laurahorelli.com
Philemon Sheya Kaluwapa (s. 1955, Tsumeb, Namibia) on asunut Berliinissä vuodesta 1980. Hän on tällä hetkellä Lukopane-Namibia kulttuuriyhdistyksen kunniapuheenjohtaja. Hän toimi Saksan demokraattisessa tasavallassa Namibian opiskelijajärjestön kulttuurisihteerinä. Länsi-Berliinissä Kaluwapa oli yksi Afrikkalaisten kirjailijoiden liiton AWA-Finnaban perustajajäsenistä. Heidän toimintaansa sisältyi Berliinin Afrikka -konferenssin 100-vuotismuistotilaisuus Hebbel-teatterissa vuonna 1984 liittyen tapahtumiin, jotka johtivat Afrikan jakoon siirtomaiksi. Kaluwapa on äskettäin pitänyt esitelmiä Albertinumissa Dresdenissä; Humboldt Forumissa, Berliinissä (kaikki 2022); ja Changing Roomissa, Berliinissä (2021).
Näyttelyä ja teosten tuotantoa ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK.
Laura Horelli & Philemon Sheya Kaluwapa
Philemonin valokuvat tai afrikkalaisen linssin läpi nähtyä
30.9.–23.10.2022
Valokuvagalleria Hippolyte & Hippolyte Studio