Joku ehdotti tapaamiselle aikajanaa – ensin menneisyydessä – ’86 ja sitten tulevaisuudessa. En muista tarkkoja koordinaatteja. Havainto muuttui, muuntui, venyi, kykenemättömänä enää kommunikoimaan. Puhuimme kuitenkin vielä. Käytimme eleitä kielenä. Loitsuja lausuvien ja keittoja keittävien velhojen rytmisiä liikkeitä yhteisen energian äärettömyydessä.
Kaikki kuvat noidista kirkkoihin, koodaajiin, kuningattariin, äiteihin; eri puolilta maailmaa kerätty savi, valettu pronssi, näytöt, tabletit, puhelimet, valokuvakehykset, savirakennelmat ja supersankarit, niin kuin Xena, kulkivat ohi; puristivat mehuksi Barbien DNA:n; esiäitien puhdistus yhdessä kiihtyvässä hidastuvassa makaaberissa. Musiikki toisti sanaa: kunnioitus. Yhteisen pissaseremonian orgasmiset tuntemukset olivat tällä kertaa hyvin voimakkaita.
Hänen puhelimeensa oli asennettu sovellus, joka tuotti valkoista kohinaa. Vagina lähetti signaaleja siitä, mikä on hyvää ja mikä on huonoa aktiivisen feministisen narratiivin muokkaamisen, kaivamisen, polttamisen ja muovailun kautta. Soppa on tehty videoista, Barbieista, mytologioista, sienistä, savesta, lehdistä ja sanoista, ja kaada se kaikki seinille.
Näyttelyn keskiössä on Barbie-nukke, ”Video Girl”. Se on erikoispainos Barbie vuodelta 2010, jonka runkoon on upotettu videokamera ja monitori; laite, joka mahdollistaa haavoittuvuuden, huumorin, leikkisyyden ja monimuotoisuuden ilmaisemisen. Monika Czyżykin näyttely pyrkii rakentamaan uudelleen kuvitteelliset ei-mieshahmot Stanley Kubrickin elokuvaan 2001: Avaruusseikkailu (engl. Space Odyssey).
Eri paikossa ympäri maailmaa olevat osallistujat saivat taiteilijalta oman videonuken, jolla kuvata ainutlaatuisia, henkilökohtaisia näkökulmiaan ja tarinoitaan tästä ajasta, jossa elämme. Heidän kontribuutionsa on muokattu yksikanavaisista narratiivisista tallenteista yhdeksi orgaaniseksi teokseksi nimeltään BOdyssey archive (2016-2022)—a memory substance.
Teokseen kuuluu video nimeltä This is cosmic, joka on kuvattu Kiovassa vuonna 2017 ja editoitu vuonna 2022. Videolla näkyy Ukrainan puolesta taistelevia taiteilijoita ja aktivisteja. Heitä tukeakseen, taiteilija myy videosta tulostettuja kuvakaappauksia galleriassa näyttelyn ajan. Myyntituotot lahjoitetaan Ukrainassa toimiville taiteilijoille, aktivisteille ja organisaatioille.
Monika Czyżyk on kuvataiteilija ja elokuvantekijä, joka asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän työskentelee pääasiassa liikkuvan kuvan parissa ja tekee kokeellisia dokumenttielokuvia sekä yhteisöllisiä projekteja. Czyżyk on valmistunut sekä Krakovan taideakatemiasta Puolassa että Helsingin taideyliopiston Kuvataideakatemiasta. Hänen teoksiaan on ollut esillä kansainvälisesti ryhmä- ja yksityisnäyttelyissä, mukaan lukien Bilsart, Istanbul, Turkki; Myymälä2, Helsinki; Stroboskop Art Space, Varsova, Puola; Nykytaiteen keskus Łaźnia, Gdańsk, Puola; Yan Huangin taidemuseo, Peking, Kiina ja New Media Society, Teheran, Iran. Hänen videoteoksiaan on esitetty festivaaleilla mm. Ann Arbor -elokuvafestivaalit, Michigan, Yhdysvallat; WRO 2017 Biennale: DRAFT SYSTEMS, Wrocław, Puola; UnionDocs, New York; November Film Festival, Lontoo; EMAP 2016: 9. Ewha International Media Art Presentation, Soul, Korea, ja III Festival Videoarte nodoCCS, Caracas, Venezuela. Vuosina 2020 ja 2021 Czyżykia ovat tukeneet Koneen Säätiö ja Taiteen edistämiskeskus.
Monika Czyżyk
Memory Substance Juicing Barbie DNA with Ancestral Purification in Accelerating Decelerating Macabre
1.–29.4.2022
Hippolyte Studio