Berit Talpsepp-Jaanisoo Paradise Beach 12.1.–4.2.2024

Fotogalleri Hippolyte

Berit Talpsepp-Jaanisoos utställning i Fotogalleri Hippolyte är en fortsättning på konstnärens utforskande av tredimensionella objekt som kombinerar skulptur med fotografi. I verken som ingår i Paradise Beach strävar hon efter att fånga något som är obekant men ändå karaktäristiskt i båda medierna. Konstnären har intresserat sig för de egendomliga mönster och former som uppstår då rum möter bild i verket.

Paradise Beach är en installation som består av fristående objekt och en landskapsfond. Med denna verkhelhet strävar konstnären efter att låta väggbilden bli en del av det tredimensionella rummet och aktivera dess relation till de fysiska objekten i närheten. Verket avbildar tre versioner av samma modell i olika storlekar och ställningar under en sen semestereftermiddag på stranden – ett filmliknade händelseförlopp där en medelålders kvinna solbadar, tar en drink och sedan går ut i havet. Konstnären leker med proportioner, perspektiv, rörelse och tid för att skapa ett rumsligt fotografi – en stämningsfull scen eller landskapsmålning som besökaren lockas att stiga in i.

I centrum för utställningen står bilden av en ”okänd” tropisk strand med kristallklart turkost vatten, mjuk vit sand och perfekta palmer. Troligen en av de mest anonyma och ändå kännspaka landskapen i världen, eftersom bilden kunde ha tagits var som helst där det är varmt och palmer växer – egentligen är det frågan om en social konstruktion, ett avlägset och utopiskt drömlandskap. Bilden är också förknippad med klara minnen från konstnärens barndom under 1990-talet då vyer över tropiska öar och stränder började fylla väggarna i de post-sovjetiska restaurangerna, tandläkarmottagningarna och vardagsrummen i släktingars hem. Bildtapeterna hade namn som till exempel ”Paradisstrand”, ”Gåtfull solnedgång” eller ”Flyta iväg”. Talpsepp-Jaanisoo berättar att hon kunde titta på dessa väggar i all evighet.

Strandsemestern, en barndomsdröm från förr, symboliserar numera en viss livsstil. 2000-talets semestrar består av konstgjorda stränder och båtkryssningar som marknadsförs som ”autentiska” havsupplevelser, men också av maskinliknande semesterorter fyllda av till synes missnöjda turister. I kiosken kan du hyra en liten solstol att ligga på. Solen kommer att gå ner och snart är det mörkt. Konstnären funderar på hur tiden kan vara långsam och trög, men ändå likgiltig och skoningslös. Ju äldre vi blir, desto fler ögonblick lämnar vi bakom oss.

Ju äldre vi blir, desto mer accepterar vi och anpassar oss. Sakta försvinner vi in i de bakgrunder vi skapat åt oss själva.


Berit Talpsepp-Jaanisoo
är en bildkonstnär från Estland som bor i Helsingfors. Hon arbetar huvudsakligen med skulptur. På sistone har hon fokuserat på att med olika konceptuella tillvägagångssätt skapa figurativa objekt i olika material och tekniker. Följaktligen har hon börjat arbeta med olika slags medier. Att skapa tredimensionella objekt som förenar skulptur med fotografi har varit en grundläggande del av hennes konstnärliga verksamhet. Hon är intresserad av hur skulpturala objekt står i samband med identitet, samhörighet och trauma, samt hur arbete med olika material kan öppna minnets och sinnets stängda dörrar. Talpsepp-Jaanisoo har studerat skulptur vid Pallas yrkeshögskola och Estlands bildkonstakademi (EKA). Hon avlade magisterexamen vid Glasgow School of Art år 2011. Sedan dess har hennes verk visats på åtskilliga ställen i Finland och utomlands.

Utställningen har fått stöd av Centret för konstfrämjande (Taike).

 

 

Berit Talpsepp-Jaanisoo
Paradise Beach
12.1.–4.2.2024
Fotogalleriet Hippolyte

 

bild: Berit Talpsepp-Jaanisoo, 2023