Maria Ylikoskis konstnärliga arbete baserar sig på hennes moster Ester Markkolas kvarlåtenskap. Ester arbetade under 30 års tid som husa för president Kekkonen och ansvarade bland annat för parets kläder, privata rum och serveringen av kvällsteet. Hon var en av de kvinnor vars uppgift var att hålla sig osynlig, bakom kulisserna. Ylikoski söker sätt att skapa ett porträtt och synliggöra sin mosters fascinerande liv. Konstnären ser sig själv som en arkivarie eller kurator, som bygger verk och skriver en berättelse om föremålen och arkivmaterialet som tillhörde mostern. På utställningen på fotogalleriet Hippolyte visas bl.a. scarfar, löskragar, gardiner och arkivfilmer, genom vilka Ylikoski skapar ett fragmentariskt porträtt med hjälp av fotografier, videor och installationer.
När Ylikoski skapade sina verk funderade hon över framställandets tematik, en scen som utspelas framför och bakom ett draperi och som moster Ester även deltog i då hon klädde ett statsöverhuvud. Även om Ester själv hålls strikt bakom draperiet, så är hennes arbete – de noggrant valda scarfarna, lämpliga kravatterna och sittande kostymerna – närvarande, då olika världar möts under statsbesök, förhandlingar, middagar och skidresor.
Som person fascinerar Ester Ylikoski framför allt för att denna inte lät sig fotograferas och knappast berättade något om sitt eget liv för någon. Ester är historiens osynliga person, ett mysterium, som för Ylikoski är som ett oframkallat negativ. Efter att ha gått igenom tusentals fotografier och hundratals filmdokument i olika arkiv har Ylikoski lyckats hitta två videobilder på sin moster som visas i utställningens verk Osynlig.
Scarfar är ett videoverk som har scarfarna som Ester sparat i huvudrollen, scarfar som slängts bort av andra, fåtts i present och köpts själv. I verket berättar Ester om sina minnen av scarfarna, som konstnären spelade in då hon gick igenom scarfsamlingen tillsammans med sin moster. Bilder fick konstnären inte ta. I ljudlandskapet rör man sig i rummen på Ekudden samtidigt som den yttre världens händelser kommer in: Nikita Hruštšov talar för Förenta Nationerna, John F. Kennedy önskar presidenten välkommen i USA och Kekkonen förklarar Finlands neutralitetspolitik. U.A. Saarinens fotografi från 1956, där en kvinna står på Ekuddens balkong och putsar sina kläder, har fungerat som inspiration för verket. Ester arbetade för paret Kekkonen åren 1952-1986.
Maria Ylikoski (f. 1966, Ikalis) har studerat fotografi vid Turun taiteen ja viestinnän oppilaitos (nuvarande Konstakademin vid Åbo yrkeshögskola) och Högskolan för fotografi och film i Göteborg. Ylikoski har tidigare gjort flera videoporträtt och behandlat teman kring minnen, berättandet och familjen. Startpunkten för Ylikoskis skapande är oftast ett fotografi eller en frågeställning kring ett fotografi, även om slutresultatet kan vara rörlig bild eller en installation. Projektet Ester – osynlig fick sin början med hjälp av ett stipendium av Konestiftelsen år 2020 och fortsätter fortfarande. Ylikoskis konst har visats på utställningar i Finland och utomlands sedan 1995.
Utställningen och konstnärens arbete har fått stöd av Finska kulturfonden, Centret för konstfrämjande (Taike) samt Visek. Tack även till Finlands Nationalmuseum / Ekudden och UKK arkivet.
Maria Ylikoski
Ester – osynlig
29 november – 22 december 2024
Fotogalleri Hippolyte
bild: Maria Ylikoski, Huiveja, stillbild, 2024